Κατεβάστε τις Συμβουλές του ΠΗΓΑΣΟΥ για σωστή προετοιμασία

mathisi 1Η ΜΕΘΟΔΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ :

 Συμβουλές για εποικοδομητικό και αποδοτικό διάβασμα

Ουσιαστικά «τελική ευθεία» αποτελούν οι δυο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, από την αρχή του σχολικού έτους. Ωστόσο συνηθίζουμε να ονομάζουμε τους τελευταίους μήνες της σχολικής χρονιάς «τελική ευθεία» (Φεβρουάριος – Μάιος) γιατί κατά τη διάρκειά τους εντείνεται το διάβασμα, καθώς πλησιάζουν οι εξετάσεις. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να επιτείνεται το άγχος∙ αντίθετα, «όπλο» εναντίον του άγχους πρέπει να αποτελέσει η πιο συστηματική και οργανωμένη μελέτη, στόχος της οποίας είναι η απόκτηση των απαιτούμενων γνώσεων, η εμπέδωση και αφομοίωσή τους, και επομένως η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης.

/ Η «τελική ευθεία» …

 

Μέθοδος ~ Οργάνωση

 Προϋπόθεση για την οργάνωση του διαβάσματος αποτελεί η κατάρτιση ενός προγράμματος. Ο μαθητής πρέπει να ταξινομήσει το χρόνο του με βάση τις υποχρεώσεις του. Σε ημερήσια και εβδομαδιαία βάση, αφού εξαιρέσει τις σχολικές και φροντιστηριακές ώρες, πρέπει να καθορίσει τις «καθαρές» ώρες μελέτης που του απομένουν. Η αξιοποίηση του Σαββατοκύριακου είναι σημαντική και επιβάλλεται εκ των πραγμάτων, εφόσον τις καθημερινές οι ώρες διδασκαλίας καλύπτουν μεγάλο διάστημα της ημέρας.

Τα προγράμματα βέβαια, όπως λέγεται, υπάρχουν για να ανατρέπονται∙ ωστόσο, στο μέτρο του δυνατού, τους τελευταίους μήνες καλό είναι να τηρούνται, αν όχι απόλυτα, πάντως με κάποια συνέπεια.

 

 

Οι ώρες της μελέτης: Συγκέντρωση και … «Αυτοσυγκέντρωση»!

Οι ώρες της μελέτης πρέπει να περιλαμβάνουν μόνο μελέτη και τίποτε άλλο! Η απόλυτη συγκέντρωση αποτελεί βασική προϋπόθεση για το αποδοτικό διάβασμα.

Κατά τη διάρκεια του διαβάσματος πρέπει να είμαστε απερίσπαστοι. Επιλέγουμε έναν προσωπικό χώρο, κατά προτίμηση και κατά το δυνατόν, απομονωμένο από τις υπόλοιπες οικογενειακές δραστηριότητες και δηλώνουμε στον περίγυρο ότι θέλουμε ησυχία, απαγορεύοντας την οποιαδήποτε διακοπή ή παρεμβολή. Τηλέφωνα (κινητά ή ακίνητα), τηλεόραση, συζητήσεις και … ονειροπολήσεις αποκλείονται αυστηρά από τις ώρες του διαβάσματος (τις υπόλοιπες ώρες επιτρέπονται!).

break timeΠρέπει να κατανοήσουμε ότι είναι προτιμότερες και πιο αποδοτικές δύο ώρες συγκεντρωμένης μελέτης, παρά έξι ώρες διακοπτόμενου διαβάσματος, που περισσότερο κουράζουν παρά προσφέρουν γνώσεις.

Κατά τη διάρκεια της μελέτης δίνουμε έμφαση σε δύσκολα σημεία, προσπαθούμε να καλύψουμε τυχόν γνωστικά κενά, επιμένουμε στην κατανόηση και σημειώνουμε οποιεσδήποτε απορίες συναντάμε για να τις επιλύσουμε με τους καθηγητές μας στο φροντιστήριο.

 
Επιτέλους Διάλειμμα!

Η διάρκεια της απερίσπαστης μελέτης ποικίλλει, ανάλογα με τις αντοχές του καθένα. Ωστόσο θα πρέπει σίγουρα να ξεκινάει από τις δύο ώρες και προοδευτικά να αυξάνει, αν λάβουμε υπόψη μας ότι επιβάλλεται εγκαίρως να συνηθίσουμε στην τρίωρη συνεχόμενη συγκέντρωση – χρόνος που αντιστοιχεί στη διάρκεια των εξετάσεων για κάθε μάθημα.

Ανά τακτά χρονικά διαστήματα λοιπόν, μπορούμε να κάνουμε μια μικρή παύση – ενός τετάρτου (ή δύο!) – και να ξεκουραζόμαστε.


Έλεγχος και Αυτοέλεγχος
Η διαδικασία απόκτησης γνώσεων είναι σίγουρα επίπονη και επώδυνη. Συχνά μάλιστα, ενώ νομίζουμε ότι κατέχουμε καλά κάποιο θέμα, αποδεικνύεται – από κάποιο διαγώνισμα για παράδειγμα ‐ ότι δεν το είχαμε κατανοήσει ή ότι τελικά δεν το είχαμε μάθει, όπως έπρεπε.
Πρέπει επομένως να διακρίνουμε εκείνο που «γνωρίζουμε» από εκείνο που «νομίζουμε ότι γνωρίζουμε». Αυτό θα το επιτύχουμε με τον έλεγχο των όσων μαθαίνουμε καθημερινά. Το να αποστηθίζουμε κάποιο θεωρητικό κείμενο ή να λύνουμε κάποια άσκηση, έχοντας μπροστά μας ανοιχτό το βιβλίο ή τη λύση και ρίχνοντας «κλεφτές ματιές» δεν είναι ασφαλής μέθοδος. Αντίθετα είναι καθησυχαστική και συνήθως παραπλανητική. Έχουμε μάθει πραγματικά κάτι, όταν μπορούμε να το αποδώσουμε μόνοι μας «απ’ έξω», χωρίς τη βοήθεια του βιβλίου. Σ’ αυτό μπορεί να μας βοηθήσει και κάποιος απ’ τον περίγυρό μας, αν δεν μπορούμε να ελέγξουμε τον εαυτό μας με συνέπεια.

relaxΗ «ελεγχόμενη» ξεκούραση επιβάλλεται!
Κατά τη διάρκεια μιας εντατικής προσπάθειας είναι φυσικό να υπάρχουν «ψυχολογικές αντιξοότητες». Κούραση, άγχος, αίσθημα πλήξης, διάθεση φυγής είναι συχνά φαινόμενα που ταλαιπωρούν τους μαθητές. Σε όλα αυτά θα πρέπει να αντισταθούμε προσφέροντας στον εαυτό μας ώρες ανάπαυλας, χαλάρωσης και διασκέδασης. Ο τακτικός ύπνος επιβάλλεται, και κάποιες μικρές βόλτες ή κάποια έξοδος «ελεγχόμενης διάρκειας» μέσα στην εβδομάδα – αν είναι δυνατόν, με βάση το πρόγραμμα και τις υποχρεώσεις μας – μπορούν να μας ανανεώσουν ψυχικά και τελικά να ενισχύσουν την απόδοσή μας στη μελέτη. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι η ισορροπημένη ψυχολογική βάση ενισχύει την οποιαδήποτε προσπάθεια.
Αλλά, προσοχή: να μην το «παρακάνουμε»!


Η προσπάθεια και το Αποτέλεσμα ….
Είναι γεγονός ότι όταν προσπαθούμε πολύ για να επιτύχουμε κάτι, επιθυμούμε ένα ευτυχές αποτέλεσμα. Κανένα αποτέλεσμα όμως δεν έρχεται από μόνο του∙ μόνο η σοβαρή, συνεπής, μεθοδική και ουσιαστική προσπάθεια μπορεί να οδηγήσει στο επιθυμητό. Η προσπάθεια που θα καταβάλλουμε είναι καθαρά δική μας απόφαση: εμείς οι ίδιοι πρέπει να κατανοήσουμε ότι στη ζωή μας υπάρχουν στάδια που αξίζει να στερηθούμε προσωρινά μικροχαρές για να κερδίσουμε στο τέλος της διαδρομής «μεγάλες χαρές».
Γι’ αυτό,
καλό διάβασμα !